Alice Teekman
Frans
L'envie
Amsterdam: Artemis, 2012
150 p.
9789047202783 (paperback)

Alles draait om seks, zo lijkt het wel. Je hoeft maar een willekeurig tijdschrift open te slaan of een tv-reclameblok uit te zitten om te merken hoe verleiding en lust nog steeds als warme broodjes verkopen. De Franse journaliste en schrijfster Sophie Fontanel achtte de tijd rijp om zich als ultieme verzetsdaad een lange periode seksueel te onthouden. In haar taboe doorbrekende, autobiografische roman Zin brengt ze verslag uit over die fase in haar leven. Ze was de mechanische, obligate seks beu en toont hoe haar drastische keuze tot zelfbevrijding leidde.
In acht korte hoofstukken komen we meer te weten over de jonge vertelfiguur die als journaliste door het leven gaat. Het begint met een flashback naar haar kindertijd en haar eerste seksuele ervaringen. Ze was amper dertien jaar oud toen ze beweek voor de charmes van een twintig jaar oudere Mexicaanse toerist. Van de eerste lustervaringen gaat het naar de eerste relatie en de amoureuze avonturen. Waar stopte haar verlan…Lees verder
De Franse schrijfster vertelt in deze boeiende autobiografische roman over de periode in haar leven waarin ze besloot geen seks meer te hebben. Zij voelt zich hierbij heel goed, maar merkt dat haar omgeving het niet begrijpt. Sommigen denken dat ze lesbisch is geworden. Anderen vinden het vreemd dat ze ’s nachts haar kussen liefdevol omarmt. In ongenummerde korte hoofdstukken van gemiddeld drie pagina’s vertelt Fontanel over het heden en verleden. Bijvoorbeeld hoe ze als dertienjarig meisje meeging naar een hotelkamer van een veel oudere man, die dacht dat ze minstens zestien was. Daar gebeurde ‘het’ net niet. Maar Fontanel verloor haar onschuld. De goed uitziende Française heeft voortdurend sjans en deelt met vele mannen het bed, maar daarvan heeft ze dus op zeker moment genoeg. Het boek bestaat uit zeven titelloze delen. Fontanel (Parijs, 1962) wekt als journalist voor dagbladen, televisie en tijdschriften. Eerder verscheen in Nederlandse vertaling 'Volwassen' (2011, Artemis), over …Lees verder