Vanaf 0-2 jaar
Poesje mauw
Mies van Hout
Rotterdam: Lemniscaat, 2014
[26] p. : ill. + cd
9789047706625 (hardback)

Groot hardkartonnen prentenboek met twee afgeronde hoeken met teksten van twaalf kinderliedjes over dieren. Het betreft bekende liedjes als Poesje mauw, Er zaten zeven kikkertjes, Olifantje in het bos en In de maneschijn. Over dubbele pagina's en tegen een witte achtergrond zijn de dierfiguren in volle, intense kleurschakeringen met krachtige dikke lijnvoering neergezet. De speelse illustraties, voornamelijk gemaakt met waskrijt, zijn erg kunstzinnig en een lust voor het oog. De tekstregels in verschillende kleuren passen daar prima bij. De dieren zijn frontaal of in zij-aanzicht weergegeven; het lage perspectiefgebruik verhoogt de betrokkenheid. Een muziekcd is toegevoegd. De liedjes worden gezongen door een rustige, heldere, goed verstaanbare vrouwenstem. De instrumentale begeleiding met onder meer gitaar, 'regenpijp' en het enigszins trage geluid van een melodica is sfeerverhogend. Verzorgde, kunstzinnige uitgave om samen met kinderen te bekijken en de liedjes mee te zingen. Vanaf …Lees verder

Poesje Mauw

In dit grote hardkartonnen prentenboek met twee afgeronde hoeken werden twaalf bekende peuterliedjes verzameld. Bij elk liedje hoort een kleurrijke, vaak grappige illustratie die twee op elkaar aansluitende bladzijden beslaat en waarvoor gemengde technieken werden gebruikt. De tekst van het liedje staat er in hetzelfde kleurenpalet bijgeschreven. Voor wie ondersteuning bij het zingen zoekt, is er een bijhorende cd waarop alle liedjes helder gezongen worden met een aantrekkelijke instrumentale achtergrond. Liedjes zoals Poesje Mauw, Alle eendjes zwemmen in het water, Olifantje in het bos, Er zaten zeven kikkertjes, Papegaaitje leef je nog e.a. hebben doorheen de jaren een vaste plaats ingenomen in het Nederlandse taalgebied. Ze zijn al in diverse andere boeken terug te vinden. Maar het is fijn om dit stukje erfgoed hier opnieuw verwerkt te zien door Mies van Hout. 'Poesje Mauw' is een uitgave die jonge kinderen zowel muzikale als beeldende en talige prikkels bezorgt.

Over Mies van Hout

Mies van Hout (Eindhoven, 25 juni 1962) werkt sinds 1989 als illustrator en grafisch vormgever.

Mies van Hout is op 25 juni 1962 geboren in Eindhoven en groeide op in het dorp Hapert. Haar vader was daar schoolmeester en kon geweldig goed verhalen verzinnen en vertellen. Mies en haar jongere broer kwamen hier ook regelmatig in voor. Ze was niet alleen gek op haar vaders vertelsels, Van Hout las ook vele boeken, vooral spannende jongensboeken.

Ook als kind tekende ze regelmatig. Toen ze twaalf jaar oud was wist ze dat ze daar haar beroep van wilde maken. Daarom ging ze na de middelbare school naar de lerarenopleiding in Tilburg. Daar leerde ze niet alleen zelf mooier en beter tekenen, maar ook hoe ze kon lesgeven aan kinderen in de vakken tekenen en textiele werkvormen. Toch lag de interesse van Van Hout meer bij tekenen. Dus besloot Van Hout naar Groningen te gaan. Daar volgde ze ’s avonds de opleiding grafisch …Lees verder op Wikipedia