Noors
Morgenstjernen
Amsterdam: De Geus, © 2021
666 p.
9789044536423 (paperback)

En stralend begon de dag des oordeels

In de nieuwe roman van Karl Ove Knausgård gebeuren vreemde dingen, in gang gezet door de grote ster die opeens aan de hemel verschijnt. De morgenster is een onheilspellende roman, Knausgårds donkerste.

Wereldberoemd werd Knausgård met de zesdelige autobiografische roman Mijn strijd, die hij in de jaren 2009-2011 schreef. Na die arbeid - in de Nederlandse vertaling leverde dat ruim 3.700 pagina's op - speelde hij met de gedachte nooit meer een zin op papier te zetten. Moe van het schrijven, van de media-aandacht, van het sterrendom.

We zijn inmiddels alweer zeven boeken verder, al zat daar geen roman bij.

De morgenster is de titel van die nieuwe roman. Het verhaal wordt verteld door verschillende personages, die elkaar in die verhalen kruisen. Een beetje als de film Short Cuts van Robert Altman. Een mooi procedé, waarmee Knausgård het verhaal spannend houdt, en de lezer nieuwsgierig.

We zijn weer terug in Bergen, de stad waar Schrijver, het vijfde, beste deel van Mijn strijd, zich afspeelde. Toen was het ik-personage, Knausgård dus, student aan een schrijfopleiding, nu is Arne, de man met wie het verhaal begint en in wie we de schrijve…Lees verder

Het kwaad in ons allen

Knausgård schrijft over alledaagse mensen, maar daaronder schrijnt een afgrond van taal, waarin gekte, ziekte, angst en dood woelen.

De morgenster volgt negen mensen twee uitzonderlijke dagen lang in het Noorse Bergen. Het is puffend heet - de klimaatcrisis - en in de straten krioelt het van de mensen. Plotseling verschijnt een enorme morgenster boven de kuststad, geklemd tussen bos en zee; het beeld doet denken aan Lars von Triers film Melancholia. Misschien een supernova? Dan wordt duidelijk dat de Apocalyps is aangebroken: het einde der tijden. Moeten ze bang zijn?

Arne verblijft met zijn vrouw en kinderen in het vakantiehuis van zijn ouders. Een vredig tafereel: de slapende kinderen, de zelfgevangen vis, 'o augustus met je duisternis en je warmte, je zoete pruimen en je dorre gras!', maar het is goed fout. ­Arnes vrouw is psychotisch en de verantwoordelijkheid voor het huishouden, het eten en de kinderen wordt Arne teveel. Hij bedrinkt zichzelf en klapt met zijn auto tegen een boom. Zo is er in alle gezinnen die Knausgård in deze soms bloedstollende, soms trage roman opvoert iets grondig mis…Lees verder

Alle grote levensvragen

Is de verandering van het klimaat een straf van God? In zijn nieuwe roman De morgenster laat Karl Ove Knausgård de grens tussen het natuurlijke en bovennatuurlijke virtuoos en onheilspellend vervagen.

Zinderend heet is het in de nieuwe roman van Karl Ove Knausgård. Puffend en zwetend begeven de personages zich op straat, terwijl ze zich afvragen of dat normaal is voor de tijd van het jaar. In De morgenster beschrijft de Noorse auteur twee dagen uit het leven van acht volwassenen die allemaal in de omgeving van de Noorse stad Bergen wonen. Hoewel hun levens elkaar soms maar zijdelings raken, hebben ze één ding gemeen: ze kijken allemaal gebiologeerd naar een reusachtige nieuwe ster die plotseling aan de hemel is verschenen. Ze vragen zich af wat de hitte en die ster te betekenen hebben: zijn het goddelijke tekens die het einde der tijden aankondigen? Of zijn het signalen dat het klimaat op instorten staat?

In De morgenster stelt Knausgård alle grote levensvragen: bestaat God, wat kunnen we weten en welke zin heeft het menselijk bestaan, als de dood ons op de hielen zit? Hij overstijgt daarmee het persoonlijke perspectief dat hij in eerder werk cen…Lees verder

Het verhaal speelt zich grotendeels af in de Noorse stad Bergen. Het is zomer en snikheet. Op een avond verschijnt er een ongewoon grote ster aan de hemel. Niemand heeft een verklaring. Vanuit het perspectief van negen mannelijke en vrouwelijke personages ervaart de lezer heel gewone maar ook zeer bizarre gebeurtenissen. Het boek is opgedeeld in drie delen: Eerste dag, Tweede dag en een afsluitend essay van personage Egil. Thema´s zijn: levensbeschouwing, gezinsleven, scheiding, eenzaamheid, dood, rouw, alcohol, geesten, Griekse mythologie en religies. Het verhaal omvat 666 pagina's. Dit getal staat bekend als het getal van het Beest of de Antichrist, maar het staat ook symbool voor de mens, ontwikkeling en evolutie. Een diepgaande roman over de levenden en de doden waarbij de schrijver de lezer flink in het duister laat tasten. De Noorse auteur (1968) wordt beschouwd als een van de grootste schrijvers van onze tijd. De roman werd in Scandinavië zeer goed ontvangen en genomineerd voo…Lees verder

Onheil en dreiging

In De morgenster ontpopt de 'nieuwe' Knausgård zich tot een heuse filosoof, die niet ophoudt vragen te stellen over de wereld, het leven en de dood. Interessant, maar ook taai.

De Noorse schrijver Karl Ove Knausgård, die de wereld veroverde met zijn zesdelige autobiografische reeks 'Mijn strijd', pakt na een paar kleinere projecten nu uit met een 'grote' roman. Het zeer merkwaardige De morgenster speelt zich af tijdens twee bloedhete dagen eind augustus. Negen mensen vertellen afwisselend hun verhaal. Hier begeeft de schrijver zich op van hem bekend terrein: de uiterst gedetailleerde weergave van het alledaagse leven van gewone mensen, met hun dagelijkse zorgen, echtgenoten, kinderen, ruzies, werk en feestjes. Tegelijk waagt de schrijver zich een stap verder: hoe verhouden deze kleine levens zich tot het 'grotere', het existentiële, het moeilijk te snappen leven op aarde en de onvermijdelijke dood?

Alle personages in dit boek zijn ernstig ontregeld. De eerste is Arne, een literatuurprofessor die samen met zijn vrouw Tove en hun drie kinderen de zomer doorbrengt aan de kust. De beschrijving van Tove, een vrouw met psychische problemen, do…Lees verder

Over Karl Ove Knausgård

CC BY 3.0 - Foto van/door Boberger

Karl Ove Knausgård (IPA: ˈkɑːɭ ˈuːvə ˈknæʉsˌgɔːɾ) (Oslo, 6 december 1968) is een Noorse schrijver en vertaler. Hij is vooral bekend vanwege zijn zesdelige autobiografische roman Min kamp (Mijn strijd).

Werk

De literaire carrière van Knausgård begon in 1998 toen zijn eerste boek Ute av verden gepubliceerd werd. Dit boek werd meteen gelauwerd en Knausgård ontving de Noorse Kritikerprisen. Zes jaar later, in 2004 kwam zijn tweede boek uit, En tid for alt (in het Nederlands vertaald als "Engelen vallen langzaam"). Knausgård probeert in dit boek de verhouding tussen wetenschap en godsdienst te ontdekken aan de hand van bijbelfragmenten. Voor dit boek ontving Knausgård de Sørlandets litteraturpris.

Zijn bekendste werk is echter de zesdelige romancyclus/autobiografie Min kamp (2009-2011). Hierin vertelt Knausgård over zijn leven en de relatie met zijn ouders en vrienden. De publicatie van het boek gin…Lees verder op Wikipedia