Frans
Mark Rothko
1
Amsterdam: Meulenhoff, 2014
300 p., [16] p. pl.
9789029090247 (paperback)

De Franse kunsthistorica Annie Cohen-Solal (1948) maakte onder andere faam als biografe van Jean Paul Sartre. In Nederland werd zij bekend door haar flamboyante optreden in het boekenprogramma van Adriaan van Dis. Nu is er haar biografie van Mark Rothko (1903-1970), een sleutelfiguur in de ontwikkeling van de Amerikaanse moderne kunst. Zijn iconische, volledig abstracte doeken – met wazige kleurvelden – bezorgden menige beschouwer een spirituele ervaring. Cohen-Solal schetst een gedetailleerd levensverhaal. Ze geeft een nauwgezet beeld van tijd en plaats, beginnend in een antisemitisch Rusland en eindigend in het enerverende kunstklimaat van het naoorlogse New York. Maar 'Mark Rothko' is niet een zoveelste biografie. Het is ook een onderzoek naar de causaliteit tussen de joodse achtergrond van de schilder en zijn abstracte kunst. Cohen-Solal weet over de hele linie te overtuigen met dit vitale en zeer leesbare boek. Het is summier geïllustreerd met twee fotokaternen, beschikt over een…Lees verder

Over Annie Cohen-Solal

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Rob C. Croes / Anefo

Annie Cohen-Solal (Algerije, 1948) is een Franse schrijfster, biografe, historica en kunsthistorica.

Ze studeerde Letteren aan de Sorbonne waar ze afstudeerde op een scriptie over de schrijver Paul-Yves Nizan (1905-1940), Frans communistisch auteur en reiziger. Over hem schreef ze later een proefschrift dat in een handelseditie verscheen. Nizan was bevriend met Jean-Paul Sartre. Toen een Amerikaanse uitgever kennisnam van Cohen-Solals Nizan-boek, werd haar door deze uitgeverij verzocht een biografie over Sartre te schrijven. Het boek verscheen in 1985 en werd in zestien talen vertaald, waaronder het Nederlands. Veelbesproken was het interview dat Cohen-Solal gaf in het boekenprogramma van Adriaan van Dis. Na de uitzending werden in Nederland tienduizenden exemplaren van de Sartre-biografie verkocht. Van Dis noemde haar boek later "het minst gelezen boek in de Nederlandse boekenkasten".

Cohen-Solal was gastdocente aan tal van universiteiten en is als hoogleraar v…Lees verder op Wikipedia