Aharon Appelfeld
Hebreeuws
Pirché ha-aféla
Amsterdam: Anthos, 2009
263 p.
9789041414090

Aharon Appelfeld (geb. 1932) is niet alleen een van de oudste nog levende Israëlische schrijvers, zijn levenslot maakt hem uniek. Hij werd geboren in de Oekraïne, zag bij de Duitse inval ook zijn moeder voor zijn ogen neergeschoten worden en werd samen met zijn vader opgepakt en meegevoerd. Hij wist op zijn eentje te ontkomen, zwierf door de wouden en bleef in leven door bij het Rode Leger als koksmaat te dienen. Via een ingewikkeld net van displaced persons wist hij na de oorlog Israël te bereiken. Aan schrijven kon hij alleen maar denken van zodra hij de taal leerde en in die taal literatuur kon bedrijven. Zijn werk, waarin de shoah steeds op de achtergrond aanwezig is, veroverde gestaag een wereldpubliek.

In Bloemen der duisternis beschrijft Appelfeld de groei tot premature volwassenheid van de elfjarige Hugo. De whereabouts van de personages en de handeling zijn bewust erg vaag gehouden. Het verhaal speelt zich af in een klein stadje in de Oekraïne tijdens de…Lees verder
De hoofdpersoon van deze roman van de in de Oekraïne geboren Israëlische schrijver (1932) is het 11-jarige joodse jongetje Hugo. Wanneer in 1941 de nazi’s zijn geboortestad bezetten, laat zijn moeder hem in wanhoop onderduiken bij haar vriendin Mariana, die in een bordeel werkt. Daar moet Hugo leren leven met het besef dat hij zijn ouders misschien nooit meer zal zien en dat de oorlog wellicht heel lang zal duren; bovendien is daar het pijnlijke contrast tussen de liefdevolle behandeling die hij van Mariana ondervindt en de vernederende diensten die zij de Duitse bezetters moet verlenen. Als de Duitsers echter door het Rode Leger worden verjaagd, moeten Mariana en Hugo zelf ook vluchten, want nu kan zij worden opgepakt vanwege collaboratie met de vijand. Een ontroerend en vaak aangrijpend portret van zowel een ontluikend puberbewustzijn als de enorme impact die de oorlog op Hugo heeft, waaraan enigszins afbreuk wordt gedaan doordat de ietwat dunne verhaallijn vlees krijgt door Hugo’s …Lees verder

Over Aharon Appelfeld

Aharon Appelfeld (Hebreeuws: אהרן אפלפלד ), geboren als Ervin Appelfeld (Stara Zhadova, 16 februari 1932 – Petach Tikwa, 4 januari 2018), was een Israëlische schrijver en overlevende van de Holocaust.

Leven en werk

Ervin Appelfeld werd geboren in de buurt van Tsjernivtsi in de landstreek Boekovina in het Koninkrijk Roemenië, nu deel van Oekraïne. Toen hij negen jaar was werd zijn moeder gedood toen het Roemeense leger, dat samenwerkte met nazi-Duitsland, zijn geboorteplaats heroverde op het Rode Leger van de Sovjet-Unie. Appelfeld en zijn vader werden door de Roemeense antisemieten gedeporteerd naar een naziconcentratiekamp in Transnistrië, maar hij ontsnapte en hield zich drie jaar schuil bij een bende criminelen voordat hij als kok bij het Sovjetleger kwam. Na de Tweede Wereldoorlog trok hij via een Italiaans vluchtelingenkamp in 1946 naar Palestina, twee jaar voordat de staat Israël werd uitgeroepen. Toen hij in de…Lees verder op Wikipedia